eCLIMB.ro

Traseu soldat Eftimie Croitoru
postat de geo_bivuac
TOPO > Muntii BUCEGI > Peretele Vaii Albe - Circul 2 > Traseu soldat Eftimie Croitoru
Masivul muntos: Costila
Cotatie clasica: 5B
Grad impus: 6+ 7-
Grad la rootpunkt: 7+
Calitatea asigurarilor: bune, dar necesita mobile pe alocuri
Calitatea stancii: buna, dar pe alocuri friabila

Geolocatie:
Latitudine: 45.424890868141375
Longitudine: 25.49387770231931

VEZI PE HARTA

Traseu reamenajat de titus Gontea

Prima lungime
de coarda(35m) : Ca pasaje impuse este si cea mai grea a traseului (gr VI)Se desfasoara pe fisura schitata deasupra (nu catre stanga!), de care ne desparte o rampa de cativa metri , si o placa de gresie . Intrarea in fisura e surplombanta dar gasim prize bune la maini , iar la capatul acestui pasaj este si prima asigurare , un spit . Urmeaza un pasaj mai lung de liber(5m) cu chei de mana , spreizuri si bavareza , punctat de smocuri de iarba , pe dreapta gasim iar un spit si apoi un inel bun . Trecem deasupra , escalada fiind fina si de echilibru , preponderant prizele dfiind pe fatza din dreapta , partea stanga a fisurii avand perne de iarba pamantoase si friabil. Un alt spit marcheaza intrarea intr-un horn de 8 metri , usor , iar la capatul lui pe dreapta cel de-al patrulea spit marcheaza si finalul lungimii , printr-o rampa de iarba catre stanga , unde dupa un pinten intalnim regruparea , pe o platforma generoasa , asigurata cu 2 spituri .

A doua lungime de coarda (50m): Diedrul vertical de la plecare este punctat de 2 pitoane bune , urmate de o fisura groasa ce ne scoate pe un prag , iar usor stanga gasim un piton cu inel . Urcam praguri si trepte inierbate si usor friabile ,cativa m pana cand peretele redevine vertical si expus . O placa compacta strajuita dreapta-stanga de 2 fisuri e barata la iesire de o surplomba . Accedem baza surplombei pe fisura din stanga , protejata de un spit , apoi pitoane , iar iesirea din surplomba o facem prin partea dreapta , pasajul fiind protejat de alt spit . Un moment de odihna pe praguri precede atacul fisurii verticale si expuse de deasupra ,de aprox. 20m, asigurata de puncte fixe solide si suficiente, printre care inca 2 spituri si pitoane bune . Aceasta fisura contine si pasajul cel mai dificil la liber al traseului(rotpunkt) .Escalada este atletica , expusa si continua pe aceasta portiune , fiind cea mai frumoasa din tot traseul. Depasit acest pasaj, un prag de iarba , o surplomba continuata de 2 fisuri asigurata cu tevi precede ultimii 8 metri pana in regrupare . Acestia sunt parcursi ocolind surplomba pe o fisura-diedru catre stanga , prinzand apoi regruparea cu un mic traverseu dreapta . Regruparea o recunoastem imediat , fiind , pe langa o parte din pitoanele originale , marcata de 2 spituri , ca fiecare regrupare din traseu .

A treia lungime de coarda ( 37m) : Parcursul acestei lungimi se desfasoara pe fisura clara de deasupra ,asigurata pe pitoane , orientata usor stanga , ce capata pe alocuri aspect de diedru-horn . Escalada este spectaculoasa , fara a avea insa o dificultate deosebita (V). O rampa inierbata oblic stanga ne conduce pe platforma de regrupare , comoda si cu o viziune deosebita .

A patra lungime de coarda (15m) : Este o lungime ce trece un pasaj mai expus , cu gresii , drept in sus , asigurat de un peu si un spit , apoi traverseu pe o zona friabila , insa punctat de 3 peuri , catre dreapta , unde gasim regruparea , aproape de baza unui diedru-horn .

A cincea lungime de coarda (35m): Parcursul ei e clar , pe diedrul deja amintit , intalnind , in ordine , o rampa , punctata cu iarba si un peu la plecare , o surplomba cu acces si prin dreapta si prin stanga , (traseul original e prin stanga , insa varianta din dreapta e mai curata si compacta ,( o bavareza frumoasa) , si un diedru cu mici platforme , de dificultate mica , pana iesim pe brana mare de dinaintea hornului final , loc unde intalnim regruparea .

A sasea lungime de coarda (35m) : Hornul final , nu prezinta dificultate , se abate usor catre stanga si ia sfarsit pe Brana Mare a Costilei , nu departe de punctul cel mai inalt al Peretelui vaii Albe ,punct situat in dreptul Hornului lui Gelepeanu.

Descriere facuta de Silvia Murgescu:

Apropiere: De la intrarea in Circul I se continua drept inainte pe o poteca firava ce trece pe la baza traseului JAFD pana la jnepeni. De acolo incepe urcarea pe o poteca destul de bine conturata in dreapta liniei de jnepeni pana la baza peretelui. Dreapta pe poteca pana la intrarea in Circul de Piatra. Traseul incepe chiar acolo pe o muchie/coama. Cu atentie putem depista si ptimul cui cu inel.

1LC:
Pe coama la inspiratie pana la copacul ce se vede sus-stanga. Terenul e usurel. Se gasesc si cateva cuie.
2LC: De la copac se continua in sus ocolindu-se o mica surplomba prin dreapta. Terenul e usurel dar friabil. Cu atentie gasim si cuie, in diferite fisuri/diedre cazute.

3LC: Se continua drept in sus la inspiratie in paralel cu un diedru pe partea stanga unde, cica, ar fi spituri. Din loc in loc am mai gasit cate un cui vechi. Am mers intins la 60m, plus cam 10-15m concomitent. Se regrupeaza pe o brana la o teava si mobile.

4LC: Terenul ne invita sa alergam spre dreapta. Insa traseul continua drept in sus. ajungem intr-un punct unde vedem doua rampe ce duc diagonal dreapta. Se continua pe prima din stanga. Regrupam in captul ei la spituri noi. Atentie: Daca alegem sa continuam pe a doua rampa, in capatul acesteia gasim un cui apoi un spit vechi, traversarea spre baza traseului Fisura Rosie.

5LC: Drept in sus pe o fisura fina si foarte friabila. Teoretic asigurarile (spituri si cuie) sunt suficiente, insa terenul este foarte friabil si emotiile sunt mari. In capatul fisurii incepe catararae la firul de iarba si la grebla/gheara in pamant. Regrupam e un prag bun, la spituri noi, sub o mica surpombita si o fisura clara.

6LC: De pasim surpomba pe dreapta si prindem fisura. Catararea e sustinuta cu atata mai mult cu cat terenul este foarte friabil si tot ce cade are directie clara in regrupare peste secund. Exista spituri noi si cuie proaste. Teoretic se poate catara la liber, insa emotiile sunt mari din cauza friabilitatilor. Imediat ce iesim din fisura reluam catararea la smocul de iarba si grebla in pamant alterand cu stanca friabila. Regrupam pe o branita firava care se cam misca, la spituri.

7LC: Continuam in sus pe o fisura pe teren un pic mai inclinat. Urmarim in sus linia cuielor pe teren usurel si … la fel de friabil.

8LC: Urmeaza o lungime scurta, de ~15-20m. Sus pe un prag apoi traversare dreapta. Regrupam aici ca sa nu frece corzile.

9LC: In sus pe un horn. Catararea e mai faina aici. Iesim pe o brana mare si regruapm la spituri noi.

10LC: Un horn usurel si foarte fain ne scoate sus pe Mrana Mare a Costilei.

Retragere: Dreapta pe BMC apoi coboram pe Creasta Vaii Albe si Brana Aeriana.

click pe foto pentru a mari
Traseu reamenajat in anul 2014 de Titus Gonţea si Vlad Grigore
Completare adusa de geo_bivuac in data: 25 November, 2015, 9:49 am

Daca aveti completari sau mentiuni de facut la acest topo va rugam sa va logati (AUTENTIFICATI)

postat de geo_bivuac

Sortati dupa tipul de catarare sau click pe pointer pentru a vedea traseul

Boulder

3102

November
2015
Traseul Corvinul e localizat în peretele din dreapta crestei Muchia Mare din Colţii Pelegii

1970

Muntii VALCAN - 1 traseu
Muntii GIURGEU - 1 traseu

Toate traseele <site map>
Tastati numele traseului (autocomplete)
Fisura Albastra Ieri si Azi
un documentar depre renumitul traseu din Peretele Vaii Albe - Costila

Petzl RocTrip - Meteora, Greece
What a fascinating stopover in Meteora... While traveling through Greece, the 2014 Petzl RocTrip altered the spacetime continuum. From October 1 to 6, surrounded by six-hundred year old hermit dwellings, RocTrippers enjoyed out-of-this-world climbing.

Steph Davis: So In Control
Steph Davis solo

October
2022
Cu ocazia lansarii cartii Intre doua lumi, i-am adresat cateva intrebari renumitului alpinist Viorel Nicolaescu.

June
2022
O discutie cu Laurentiu Anghel despre catarare curata, asigurari mobile si amenajari de trasee

2022
Despre premiere, etica si generatii.
Un interviu despre alpinism si modul in care il vede Titus Gontea

2022
La aproape un an de zile dupa ce a renuntat la munca clasica de birou, Teofil Vlad ne povesteste cum e viata de ghid, facuta zi de zi.

January
2020

În perioada 10-14 februarie, va avea loc la sala de escaladă Carpatic din București, prima ediție a evenimentelor sportive Blue Peregrine. În cadrul acestora, doi dintre cei mai buni cățărători ai momentului, Nina Caprez și Pete Whittaker, vor susține sesiuni de prezentare și ateliere practice pe teme diferite.

September
2015

Prima noastră grupă de copii cu deficiențe de vedere, cu care lucrăm deja de doi ani, a mai trecut un prag de maturizare sportivă. După un sezon 2014-2015 plin de demonstrații și participări oficiale la competițiile locale de cățărat, din echipa Climb Again au început să se desprindă, dincolo de rezultatele terapeutice, și câteva vârfuri cu motivație pentru performanță.

July
2015

Pentru repararea lui va cerem ajutorul, tuturor celor care de-a lungul timpului l-ati utilizat pentru ascensiunile voastre din zona Costila si muntii Bucegi. Doar impreuna vom putea sa ii redam stralucirea, sa il putem utiliza in continuare si sa il lasam generatiilor viitoare.

2015

Din luna mai 2015 va exista un nou panou de escalada indoor in Romania. Acesta va functiona in Falticeni, judetul Suceava.