eCLIMB.ro

EFORTURI AEROBE SI EFORTURI ANAEROBE
postat de geo_bivuac
 
Performanta sportiva depinde majoritar de anumite calitati biomotrice ale sportivului cum sunt forta, viteza, anduranta etc., calitati care sunt determinate in mod direct de capacitatea de efort.

Capacitatea de efort este definita ca fiind posibilitatea unui organism de a produce un lucru mecanic cat mai mare si de a-l mentine un timp cat mai indelungat. Altfel spus, cu cat o persoana poate sustine un efort mai mare ca intensitate si durata, cu atat capacitatea sa de efort este mai buna. Imbunatatirea acestui parametru se poate realiza prin antrenament, aceasta fiind dealtfel, alaturi de insusirea deprinderilor tehnico-tactice, scopul final al procesului de antrenament de care depinde in mod direct performanta sportiva.

  Se descriu doua tipuri de eforturi, in functie de mecanismele metabolice prin care se obtine energia necesara sustinerii lor: aerob si anaerob. Eforturile anaerobe se bazeaza pe reactii energogene care se desfasoara in absenta oxigenului (anaerob = in absenta oxigenului) si permit intensitati foarte mari (efort maximal) dar pe durata scurta (sub 1 minut). Eforturile aerobe folosesc energie obtinuta pe cai metabolice care necesita prezenta oxigenului (aerob = in prezenta oxigenului), procese care se pot derula pe perioade lungi de timp dar nu pot mentine decat un efort de intensitate submaximala (medie si mica). Mecanismele aerobe sunt preferate de organism deoarece sunt mai economice, reactiile anaerobe intervenind numai atunci cand nu este posibila livrarea unei cantitati suficiente de oxigen in musculatura.

  Exista doua situatii in care organismul este fortat sa utilizeze energogeneza anaeroba: la inceputul efortului si atunci cand intensitatea efortului este asa de mare incat ar necesita o cantitate de oxigen care depaseste nivelul maxim de oxigen pe care il poate furniza organismul musculaturii.

  Primul minut al oricarui efort este intotdeauna anaerob deoarece exista o inertie in suplimentarea cu oxigen a musculaturii necesara desfasurarii reactiilor aerobe (intensificarea activitatii aparatului respirator si a celui cardio-vascular prezinta o anumita latenta). Este posibil sa incepem un efort chiar in secunda in care ne dorim, fara sa fie nevoie sa ne amplificam respiratia intai si sa asteptam ca fluxul sanguin crescut sa suplimenteze musculatura cu oxigen, datorita bateriei anaerobe.

  Am utilizat termenul de baterie datorita analogiei care se poate face cu functionarea automobilelor. Energia necesara deplasarii unui automobil se obtine prin arderea combustibilului, proces care se desfasura doar in prezenta oxigenului (proces aerob). In camera de ardere a motorului, pentru a se realiza un amestec al vaporilor de combustibil cu oxigenul, sunt necesare cateva miscari care sunt sustinute energetic cu ajutorul bateriei electrice (proces anaerob).  In mod similar, primele miscari ale organismului sunt sustinute prin energie derivata din reactii anaerobe. Energia obtinuta prin metabolism anaerob se elibereaza cu viteza foarte mare si permite in consecinta, intensitati mari de efort. Dezavantajul efortului anaerob este ca nu poate fi sustinut pe o durata de timp mai mare de 1 minut si ca nu este foarte economic pentru organism.

  Dupa primul minut de efort (care este intotdeauna anaerob), cresterea frecventei si amplitudinii respiratorii impreuna cu intensificarea activitatii pompei cardiace produc un aport crescut de oxigen in musculatura, oxigen care permite comutarea efortului anaerob pe efort aerob. Acesta insa, nu mai are intensitatea celui anaerob deoarece reactiile aerobe elibereaza energie cu viteza mai mica. In schimb, efortul aerob poate continua pe durate foarte mari de timp (ore).  Anduranta este o calitate biomotrica ce depinde de capacitatea aeroba de efort.

  Daca intr-o cursa de alergare usoara sau medie (efort aerob), sportivul efectueaza la un moment dat un sprint la viteza maxima, acest ultim efort este de asemenea anaerob deoarece pentru mentinerea aeroba a unei intensitati maxime de efort ar fi nevoie de o cantitate de oxigen care depaseste posibilitatile organismului. Intensitatea maximala este posibila numai cu reimplicarea reactiilor anaerobe. Si acest sprint insa poate fi sustinut numai pe durata unui minut dupa care continuarea cursei este posibila doar prin scaderea intensitatii efortului, ceea ce corespunde inlocuirii efortului anaerob cu un efort aerob care are o  intensitate mai mica dar care poate fi mentinut o perioada lunga de timp.

  Forta, viteza, explozia, detenta sunt determinate direct de reactiile energogene anaerobe, pot fi imbunatatite prin antrenamentul anaerob si evaluate prin masurarea capacitatii anaerobe de efort. Anduranta (prin care intelegem rezistenta pe teren) este direct dependenta de capacitatea aeroba de efort. Exista probe sportive care sunt considerate eforturi prin excelenta anaerobe (100m plat, sariturile, aruncarile, loviturile la poarta, sutul in minge, ridicarea la cos etc) si altele care au predominanta aeroba (cursele de fond si semifond in alergari, mars, ciclism, ski etc). Jocurile (baschet, fotbal, rugby etc) precum si luptele, artele martiale, boxul, tenisul etc sunt sporturi mixte care implica atat eforturi aerobe (reprizele dureaza mai mult de 1 minut) dar si eforturi anaerobe (atacul, loviturile, sutarile, aruncarile etc).

  Crearea unui program de antrenament incepe cu stabilirea tipului de efort din proba respectiva deoarece capacitatea aeroba si cea anaeroba de efort se antreneaza diferit, tipurile de exercitii fiind specifice fiecarui sistem energetic in parte. O capacitate aeroba de efort nu se poate antrena prin exercitii anaerobe ci doar prin sedinte de antrenament compuse din eforturi de intensitate submaximala dar durata lunga (volum) pe cand imbunatatirea capacitatii anaerobe necesita exercitii explozive de scurta durata. Atunci cand proba sportiva implica ambele tipuri de eforturi, perioada de pregatire incepe intotdeauna cu antrenarea capacitatii aerobe (sedinte de antrenament bazate mai ales pe volum si nu pe intensitate) urmand ca pe masura ce se apropie data concursului, antrenamentul sa scada in volum si sa creasca in intensitate, exercitiile aerobe fiind inlocuite cu cele anaerobe de intensitate maxima si durata scurta.

Dr.Adela Apostol Caramoci
Medic primar Medicina Sportiva
Asistent universitar UMF Carol Davila
Competenta in homeopatie
adelaapostol.blogspot.com

eforturi aerobe anaerobe


postat de geo_bivuac
la data de 22 March 2012
viziualizat de 661 ori


Boulder

Escalada

Alpinism tehnic

Catarare pe gheata

Dry tooling

Alpinism de altitudine

Deep water solo

Filtrati dupa genul de catarare
 



postat de geo_bivuac
29
January
2015
Un scurt interviu cu George Stancescu aka Zuzu despre ce reprezinta pentru el catararea

659



postat de geo_bivuac
06
March
2012
O mica poveste despre cum a fost facut filmul "Fisura Albastra Ieri si Azi"

540



postat de silviucorciovei
25
July
2017
Modificarea stâncii după bunul plac este nesănătoasă și nocivă escaladei în mediul natural

575


Muntii BUCEGI - 53 trasee
Muntii HASMAS - 19 trasee
Muntii POSTAVARU - 15 trasee
Muntii RETEZAT - 8 trasee
Muntii CAPATINII - 4 trasee
Muntii MEHEDINTI - 4 trasee
Muntii METALIFERI - 3 trasee
Muntii LEAOTA - 3 trasee
Muntii TRASCAU - 2 trasee
Muntii PARING - 1 traseu
Muntii VALCAN - 1 traseu
Muntii GIURGEU - 1 traseu

Toate traseele <site map>
Tastati numele traseului (autocomplete) 
TOWERS OF THE ENNEDI

ADAM ONDRA - FIRST 8C BOULDERS

Chris Sharma - 3 Degrees Of Separation

TOATE FILMELE
 
   


postat de geo_bivuac
02
May
2022
Cum weekendul ce a trecut a fost 1 mai muncitoresc,Alex Paul Manoliu impreuna cu Andrei Gurgu si Stefan Ionescu au plecat la munca in Cheile Dobrogei cu plan de a amenaja cateva trasee noi de escalada.

1376



postat de Andrei
19
July
2021
UnTold agam - un traseu frumos, usor, la 50m in spatele ref. Caltun.

1428



postat de geo_bivuac
17
November
2020
Caracteristica zonei: roca este calcar. Peretii sunt in general de dimensiuni intre 15-50 m. sportiva sunt echipate cu ancore mecanice, urechi si top-uri cu lant sau urechi cu inel

1375



postat de geo_bivuac
29
July
2019
Unul dintre traseele uitate din circul 1, cu fisuri largi si slab asigurate, tocmai bune pentru asigurari mobile

1441

   


21
January
2020

În perioada 10-14 februarie, va avea loc la sala de escaladă Carpatic din București, prima ediție a evenimentelor sportive Blue Peregrine. În cadrul acestora, doi dintre cei mai buni cățărători ai momentului, Nina Caprez și Pete Whittaker, vor susține sesiuni de prezentare și ateliere practice pe teme diferite.

2905



16
September
2015

Prima noastră grupă de copii cu deficiențe de vedere, cu care lucrăm deja de doi ani, a mai trecut un prag de maturizare sportivă. După un sezon 2014-2015 plin de demonstrații și participări oficiale la competițiile locale de cățărat, din echipa Climb Again au început să se desprindă, dincolo de rezultatele terapeutice, și câteva vârfuri cu motivație pentru performanță.

11548



21
July
2015

Pentru repararea lui va cerem ajutorul, tuturor celor care de-a lungul timpului l-ati utilizat pentru ascensiunile voastre din zona Costila si muntii Bucegi. Doar impreuna vom putea sa ii redam stralucirea, sa il putem utiliza in continuare si sa il lasam generatiilor viitoare.

9482



11
May
2015

Din luna mai 2015 va exista un nou panou de escalada indoor in Romania. Acesta va functiona in Falticeni, judetul Suceava.

7890