eCLIMB.ro

Acidul lactic si performanta
postat de geo_bivuac
 

Oricine a facut macar un antrenament de forta cunoaste senzatia de arsura intensa in muschi pe care o simte dupa terminarea efortului, timp de cateva ore. Aceasta senzatie este data de cresterea nivelului de acid lactic.Cercetatorii si-au indreptat atentia catre acest fenomen, pentru a gasi metode prin care sa poata reduce nivelul de acid lactic, astfel incat sportivii sa se poata antrena la o intensitate mai mare, timp mai indelungat.

Haideti sa vedem ce este acest acid lactic si cum interfera el cu programul de antrenament si dezvoltarea masei musculare. Acidul lactic este un produs de metabolism, care apare in glicoliza anaeroba, adica "arderea" glucozei in absenta oxigenului. El joaca un rol foarte important in aparitia si instalarea oboselii musculare, atunci cand se acumuleaza la nivel muscular. Acea senzatie dureroasa si neplacuta de arsura care apare dupa un efort intens are de fapt un rol protector, acela de a preveni suprasolicitarea musculaturii, pana la completa epuizare a resurselor. Senzatia de arsura este rezultatul schimbarii pH-ului muscular, care devine acid. Punctul in care acidul lactic incepe sa se acumuleze rapid poarta numele de pragul anaerob.

Organismul uman isi cosntruieste depozite de energie sub forma glicogenului muscular, care este un polimer de glucoza (un sir de molecule de glucoza legate cap la cap). Atunci cand este nevoie de energie, glicogenul este scindat in molecule de glucoza, in procesul numit glicoloza. In timpul glicolozei, fiecare molecula de glucoza este transformata in doua molecule de acid piruvic, iar energia este eliberata sub forma de adenozintrifosfat (ATP).

In mod normal, acidul piruvic intra in mitocondrie (acel loc din celula unde se produce energia) si va trece prin alte procese oxidative ale glicolizei pentru a produce mai mult ATP. In cazul in care nu exista suficient oxigen pentru a participa la aceste reactii, acidul piruvic va fi transformat in acid lactic, care poate difuza din celula musculara in sange. Acest proces de transformare se numeste glicoliza anaeroba. In acest fel este posibila generarea de energie chiar in lipsa oxigenului, deci intr-o situatie de stres pentru organism. In momentul in care exista suficient oxigen, acidul lactic produs pe calea glicolizei anaerobe va putea fi utilizat ca substrat energetic si va fi reconvertit in glucoza la nivel hepatic sau in alte tesuturi. In felul acesta un ciclu este completat.

In cadrul antrenamentului, organismul utilizeaza energia cu scopul de a genera contractii musculare si este necesar ca atat sistemele aerobe, cat si cele anaerobe sa functioneze. Indiferent de sistemul care este folosit preponderent, acidul lactic se produce in continuu, chiar si in repaus. Atunci cand acidul lactic se acumuleaza in celule, in urma glicolizei anaerobe, exista potentialul de aparitie a unor probleme, deoarece este necesar sa se mentina un anumit grad de aciditate. O crestere a aciditatii poate afecta functia de contractie a muschiului si in poate destabiliza din punct de vedere metabolic.

Desi refacerea activa reduce mai rapid nivelul acidului lactic din sange, este de asemenea necesar ca depozitele de glicogen sa fie refacute. Astfel, medicii sportivi recomanda o combinatie de refacere activa cu pasiva astfel incat sportivul sa poata beneficia de o eficienta maxima in resinteza glicogenului. Cu alte cuvinte, in timp ce sportivul este in etapa de cool-down adica de revenire la o frecventa cardiaca de repaus este indicat sa consume o masa bogata in carbohidrati (un supliment nutritiv, de obicei), care sa inlocuiasca depozitele de glicogen.

In concluzie, acidul lactic nu ar trebui privit ca un produs de metabolism fara rost, si nici ca pe o "toxina". El are un rol foarte important in organism, reprezentand o foarte utila sursa de energie. Totusi, atunci cand in timpul antrenamentului se atinge acel prag anaerob, acidul lactic acumulat in exces poate provoca oboseala musculara. Din fericire, acest efect negativ poate fi partial limitat printr-un antrenament corect, refacere activa (exercitii foarte usoare) si o masa bogata in carbohidrati.

Dr. Serban Damian






postat de geo_bivuac
la data de 19 April 2012
viziualizat de 2197 ori


Boulder

Escalada

Alpinism tehnic

Catarare pe gheata

Dry tooling

Alpinism de altitudine

Deep water solo

Filtrati dupa genul de catarare
 

postat de jean
09
April
2012
Un scurt review pentru espadrilele de catarat TYPHOON
2206

postat de geo_bivuac
02
November
2015
Titus, probabil cel mai bun alpinist din Romania, ne vorbeste pe scurt despre trairile sale in peretii de catarat
2327

postat de geo_bivuac
24
March
2012
21 de raspunsuri scurte. Cateva cuvinte despre activitatea lui Petrescu Catalin in escalada
2224


Muntii BUCEGI - 52 trasee
Muntii HASMAS - 19 trasee
Muntii POSTAVARU - 15 trasee
Muntii RETEZAT - 8 trasee
Muntii MEHEDINTI - 4 trasee
Muntii CAPATINII - 4 trasee
Muntii METALIFERI - 3 trasee
Muntii LEAOTA - 2 trasee
Muntii TRASCAU - 2 trasee
Muntii GIURGEU - 1 traseu
Muntii VALCAN - 1 traseu
Muntii PARING - 1 traseu

Toate traseele <site map>
Tastati numele traseului (autocomplete) 
 
   
16
September
2015

Prima noastră grupă de copii cu deficiențe de vedere, cu care lucrăm deja de doi ani, a mai trecut un prag de maturizare sportivă. După un sezon 2014-2015 plin de demonstrații și participări oficiale la competițiile locale de cățărat, din echipa Climb Again au început să se desprindă, dincolo de rezultatele terapeutice, și câteva vârfuri cu motivație pentru performanță.
9042 postat de geo_bivuac

21
July
2015

Pentru repararea lui va cerem ajutorul, tuturor celor care de-a lungul timpului l-ati utilizat pentru ascensiunile voastre din zona Costila si muntii Bucegi. Doar impreuna vom putea sa ii redam stralucirea, sa il putem utiliza in continuare si sa il lasam generatiilor viitoare.
6490 postat de alien

19
May
2014

Toata lumea viseaza sa mearga in Fisura Albastra sau alte trasee de renume din Romania dar nu face nimic in privinta acestui lucru. eCLIMB.ro te invita la catarat in marii pereti.
15052 postat de geo_bivuac

11
May
2015

Din luna mai 2015 va exista un nou panou de escalada indoor in Romania. Acesta va functiona in Falticeni, judetul Suceava.
5754 postat de alexmanoliu

TOATE STIRILE
   
postat de geo_bivuac
03
July
2017
In partea de sud a masivului Parang, la o altitudine de 600 metri raul Galben a sapaat un defileu cunoscut mai ales pestera Muierilor.
3661

postat de geo_bivuac
25
July
2016
Zonele de catarare sunt prezentate detaliat cu schite si tabele, denumirile zonelor fiind date in functie de caracteristicile locului
3645

postat de alexmanoliu
24
March
2016
O parcurgere de angajament a peretului Lespezi-Caltun
3583

postat de CristianPopescu
20
February
2016
Aflat in Peretele Urias, traseul Memorial Jenci Bacsi este unul dintre cele mai frumoase trasee din Cheile Turzii.
3600

TOATE TOPOURILE
 
CONTACT

UTILIZATOR NOU

RECUPERARE PAROLA
Varful Omu
17-06-2019 ora 16:00Fenomen : descarcari electrice
Temperatură: 11.4 ºC
Vânt: 2.2 m/s, directia : ENE
Nebulozitate: cer acoperit
Presiune: 757.9 mb, in scadere
Umezeală relativă: 90%
Strat zăpadă : discontinuu la ora 09
   
Clasament Escalada
11 540 - D Rosca
11 085 - G Stancescu
9 883 - O Alexandru
Clasament Bouldering
8 450 - O Alexandru
7 230 - C Istrati
6 852 - V Cretu
   
Ultimele trasee parcurse
 8a - A Tudor
 7c+ - V Ene
 8a+ - L Matyas
 7c - D Mirel
 8a - C Daniel