eCLIMB.ro

Accidentarile in Escalada
postat de geo_bivuac
 

In acest material voi face referire doar la tipurile de accidentari survenite in timpul antrenamentelor in escalada si nu la accidentarile suferite la stanca.

finger1.JPGNu de putine ori mi-am pus intrebarea: care este cel mai important lucru in antrenament?? Sa fie forta, viteza, rezistenta, mobilitatea, conditia fizica generala sau specifica?? Raspunsul l-am gasit dupa o serie de accidentari care puteau fi lesne prevenite. De aceea sunt de parere ca cel mai important lucru este sa nu ma accidenez. Rezultatele, forma sunt pe locurile 2, 3... Ce conteaza ca sunt pe punctul de a atinge primul varf de performanta din an in conditiile in care in ultimul antrenament sau la ultima iesire ligamentul inelar (Ligamentum annulare sau anulare) a fost lezat in urma unei miscari necontrolate??  Pai nu mai conteaza!.. o asemenea accidentare necesita  4-16 saptamani de pauza completa si o recuperare lenta. Cu o asemena accidentare putem spune pa sezonului de cocotz!

Cauzele principale ale accidentarilor sunt:

1.  Incalzire insuficienta
2. Tehnica de lucru incorecta
3. Executia miscarilor fara a trece prin toata amplitudinea de miscare
4. Utilizarea in exces a unei articulatii sau a unui tendon (cu sau fara durere prezenta)
5. Dezechilibre articulare (lipsa antremanetului de echilibrare!)
6. Cresterea rapida a greutatii
7. Odihna insuficienta (sau nerepectarea zilelor de pauza: a nu se catara niciodata mai mult de trei zile fara pauza! Un corp care nu se reface este foarte vulnerabil la orice tip de accidentare)
8. Folosirea tehnicilor de antrenament pentru avansati (daca esti incepator, mai ales)
9. Lipsa concentrarii
10. Alimentatie insuficienta sau de proasta calitate
11. Suprasolicitarea musculaturii prin utilizarea unei greutatii mari (de exemplu sunt foarte multi cataratori care se antrenaza cu greutati, tractiuni cu o placa de 15 kg. in ideea cresterii fortei maxime. Corpul uman este construit sa lucreze cu propria greuatate! Folosirea unei greutati in plus duce, mai devreme sau mai tarziu, la accidentari/suprasolicitari).
12. Supraintinderea tendoanelor si smulgerea partiala sau completa a ligamentelor (ligamentele nu se pot intinde pentru simplul fapt ca nu sunt elastice. In cazul unei leziuni acestea sunt smulse fie partial fie complet).
13. Ignorarea durerii acute si localizate (vezi cuvantul de incheiere)
14. Executia unor exercitii multiarticulare (tractiuni, flotari, genuflexiuni etc.) fara incalzire adecvata (pentru fiecare articulatie in parte).
15. Multe alte cauze pe care le putem combate invatand sa ne ascultam corpul.

tape3.JPGCorpul uman are nevoie de mai mult timp pentru a se adapta oricarui tip de activitate. In cazul escaladei cel mai repede reactioneaza/se adapteaza muschii, dovada fiind si o foarte rapida hipertrofie a muschilor dupa cateva saptamani de sala. De foarte mult timp au nevoie ligamentele (cel putin 2 ani), tendoanele si incheieturile (cel putin 3 ani). Sunt foarte multe persoane care inca din primele luni se dau la panou pe pasi foarte grei sau care contin riglete si mono/bidoixuri! Asemenea prize pot fi folosite in forta maxima doar dupa doi ani de intarire si antrenament specific, pentru evitarea accidentarilor. In cazul acestora sunt recomandate toate tipurile de prize ergonomice, gen: scurse, orice tip de priza cu forma rotunda...care de preferat: nu se inteapa! Sunt recomandate agatari regulate pe prize mici: 10 sec/ 5 serii de exemplu, pentru intarire.

Leziunile pot fi impartite in doua mari categorii: accidentari si suprasolicitari

A. Accidentarile

se produc din diverse motive si sunt in proportie de 99% recuperabile.

inelar2.JPG

A1. Ligamentul inelar (ligamentum annulare): prezinta probabil cel mai mare procent de accidentari in escalada. Ligamentul inelar face legatura intre tendon si os, scopul acestuia este de a prinde tendonul de os, sub forma circulara.  In fotografia de jos ligamentul inelar este marcat cu galben.

Accidentarile se produc in situatii diferite, respectiv:
- alunecarea brusca a picioarelor, intreaga greutate a corpului fiind preluata de o singura mana care tine cel mai probabil o rigleta sau un mono/bidoix
- inteparea prizelor
- miscari lungi realizate dinamic priza ce urmeaza a fi tinuta fiind o rigleta sau mono/bidoix
- cel mai des se intampla dupa realizarea unui antrenament mai greu, cand corpul este obosit. Nu de putine ori in aceste circumstante anumite persoane decid ca mai merge de un campusboard (placa Gullich)! Foarte gresit! Amintesc ca antrenamentul pentru coordonarea intramusculara (antrenamentul la Campusboard) se realizeaza in conditiile in care corpul este foarte bine odihnit/recuperat si dupa o foarte buna incalzire, in caz contrar riscul producerii accidentarilor la nivelul degetelor respectiv a umerilor fiind foarte ridicat. Smulgerea completa a ligamentului inelar produce un zgomot foarte puternic (pocnitura) care poate fi auzit pe o raza de cativa metri! Recuperarea dupa o asemenea leziune dureaza in medie 8 saptamani, dupa o pauza completa de 4-16 saptamani (in functie de gravitate). Este foarte dureroasa si necesita folosirea benzii (TAPE) pentru a proteja ligamentul smuls (partial sau complet).

Asemanatoare rupturii ligamentului inelar se prezinta tendinita la nivelul tendoanelor degetelor. Aceasta produce dureri acute care pot aparea brusc. Spre diferenta de ruptura de ligament inelar in cazul tendinitei nu se produce nici o pocnitura, iar durerea poate aparea si in stare de repaus, fara a fi exercitat nici un fel de efort fizic.

inteparii4.JPG

A2. Tendoanele/Muschii: leziuni prin care se pot produce smulgeri ale fibrelor musculare. La nivelul tendoanelor des intalnite sunt intinderile. In ambele cazuri este nevoie de pauza si recuperare si folosirea pe perioada determinata a benzii elastice sau a tape-ului, in functie de leziune.

A3. Articulatiile: cele mai frecvente accidentari sunt la nivelul articulatiei cotului, umarului si a genunchiului (meniscul);

- cot: caderi necontrolate pot duce la smulgerea ligamentelor in cazul unei entorse de exemplu. Si in acest caz partenerul poate asigura o cadere controlata (prin dirijarea corpului cu mainile, astfel incat cel care catara sa aterizeze cu piciorele pe saltea)
umar: umarul este probabil cea mai complexa articulatie din corp, si cea care sufera cel mai mult in escalada, fie datorita dezechilibrului produs la nivelul muschilor (protagonisti/antagonisti) fie datorita unei tehnici neadecvate, fie datorita unor caderi necontrolate in umar. Exemplul clasic este executarea gresita a tractiunilor, pe partea negativa (coborare) nefiind indicat lasarea pana jos, respectiv sprijinirea intregii greutati a corpului in articulatia umarului.  Un numar mare de accidentari se produce din nou in antrenamentul pentru coordonare intramusculara (fie el la campusboard fie la panou  deplasarea din priza in priza fara picioare), respectiv la coborare, unde, fie din cauza epuizarii fie din cauza lipsei fortei necesare multi sportivi, nu controleaza aproape deloc coborarea, fiecare miscare putand cauza ruperea capsulei articulare.  

umar5.JPG shoulder6.JPG

genunchi: in acest caz intalnim doua tipuri de accidentari: ale ligamentelor (caderi necontrolate) si ale meniscului (cele mai frecvente). Leziunile la nivelul meniscului se datoreaza folosirii unor tehnici de genul: Lolot, Egipteanul si intoarcerea. Tensiunea creata prin intoarcerea genunchiului este foarte mare, apasand direct pe menisc. Din ce in ce mai multi cataratori sufera datorita utilizarii acestor tehinici, multi dintre ei necesitand interventie chirurgicala.

genunchi7.JPGcatarator8.JPGIntoarcerea

picior9.JPGA4. Laba piciorului: accidentarile se produc de cele mai multe ori in cazul unei caderi necontrolate (mai ales in escalada de bloc  boulder), si asta ori datorita lipsei saltelelor adecvate, ori datorita caderii pe margine ori langa saltea. Aceste accidentari pot fi de cele mai multe ori evitate in conditiile in care partenerii de antrenament intervin/ajuta la controlarea caderii.  

Recuperarea: In cazul in care totusi v-ati accidentat trebuie urgent aplicata metoda RICE (Rest-Ice-Compression-Elevation) sau pe romaneste PGCR (Pauza-Gheata-Compresie-Ridicare). Metoda poate fi aplicata in cazul accidentarilor la nivelul muschilor, articulatiilor, tendoanelor si ligamentelor, ajutand la diminuarea durerii si la o recuperarea mai rapida.

PAUZA:  (incetarea completa a oricarei activitati)  nu trebuie sa subestimam nici un fel de accidentare. La scurt timp dupa producerea unei leziuni corpul reactioneaza prin producerea unei cantitati mai mari de endorfine care are ca efect calmarea durerilor. Acest lucru ne impiedica cateodata sa evaluam gravitatea leziunii, nu este in nici un caz un motiv sa continuam activitatea!

GHEATA: (racirea zonei lezate)  pentru e evita tumefierea excesiva a zonei lezate este indicat sa aplicam cat mai repede posibil gheata, ori orice corp rece pe leziune (in ideea ca nu este vorba de o rana deschisa) (sic!).Ideal ar fi o punga cu gheata. Foarte important este sa nu aplicam gheata direct pe piele. Punga cu gheata se impacheteaza de preferinta intr-un prosop, sau ceva asemanator. Aplicare directa a ghetii pe piele poate duce la o scadere prea brusca a temperaturii in zona respectiva, in corp producandu-se o suprairigare cu sange a zonei afectate in ideea prevenirii unei hipotermii. Aceasta suprairgare cu sange va avea ca efect o augumentare/agravare a tumefierii. Gheata va fi mentinuta 20 minute (10-15 minute in cazul copiilor).

COMPRESIE: (aplicarea unei benzi elastice)  - un efect la fel de bun ca si gheata il poate avea aplicare unei benzi elastice in zona lezata. Este foarte important ca aceasta sa fie usor stransa pentru a nu bloca irigarea cu sange a membrului respectiv. In cazul in care apar dureri mari, este recomandata inalturarea benzii si bandajarea mai lejera. Foarte important: a nu se dormi cu banda elastica aplicata!

RIDICARE: (ridicarea membrului lezat)  este foarte important ca imediat dupa accidentare membrul lezat sa fie ridicat, si tinut in aceasta pozitie timp de 30 minute. Prin ridicare profitam de efectul gravitatiei pentru eliminarea lichidelor ce se produc in cazul unei leziuni.

B. Suprasolicitarile

apar in urma unei disproportii intre capacitate si cantitate. Provocate in general de antrenamente intensive, folosirea gresita a unei tehnici sau ignorarea unor accidentari mai vechi, respectiv nerespecatarea timpului necesar vindecarii, acestea duc la o recidiva a leziunii. In cazul acestor leziuni avem de-a face cu efecte deosebit de grave, de cele mai multe ori recuperarea fiind imposbila fara pauza completa, de multe ori pe perioade nedeterminate. Exemplul clasic in escalada sunt suprasolicitarile in zona umarului, cotului/antebratului, tendoanelor.

B1. Articulatiile

Cotul: la nivelul cotului pot aparea dureri destul de intense care se intind pe o perioda indelungata de timp. Cel mai adesea cauzele acestor dureri sunt provocate de doua afectiuni numite:
- Epicondylitis humeri radialis/ epicondilita laterala (mana/cot de jucator de Tenis): inflamarea extensorului incheieturii mainii si a degetelor
- Epicondylitis ulnaris humeri / epicondilita mediala (mana/cot de jucator de Golf): inflamarea flexorului incheieturii mainii si a degetelor.
Aceste doua tipuri de afectiuni pot aparea datorita suprasolicitarii musculaturii antebratului, datorata miscarilor extreme sau repetate in zona respectiva. 

Umarul: La nivelul umarului pot aparea instabilitati datorate dezvoltarii protagonistilor in  detrimentul antagonistilor, in acest caz a muschilor rotatori externi ai umarului. De cele mai multe ori este recomandata pauza completa pana la recuperarea completa, sau purtarea unei benzi elasitce speciale si antrenarea in paralel a muschilor rotatori exteriori (antrenament de echilibrare). Genul acesta de suprasolicitare apare in cazul cataratorilor care se antreneaza mult in surplomba si tavan. In general este nerecomandata pauzarea cu mana complet extinsa (in timpul catararii).

detoid11.JPGTendinita, bursita si sindromul de compresie a umarului sunt in stransa legatura si pot aparea fie singure, fie in combinatie. Daca muschii rotatori externi ai umarului (rotund mare, rotund mic si infrascapularul) si bursa umarului sunt iritate, inflamate si edematiate (umflate), acestea pot fi prinse intre capul humerusului si acromion. Miscarile repetate care implica bratul sau procesul de imbatranire ce implica miscari la nivelul umarului timp de multi ani, pot de asemenea irita si conduce la uzura tendoanelor, muschilor si structurilor invecinate. Tendinita reprezinta inflamatia (inrosire, durere si umflare) tendonului. In tendinita umarului, rotatorii externi ai umarului si/sau tendonul bicepsului devin inflamate, de obicei ca urmare a ciupirii de catre structurile invecinate. Traumatismul poate varia de la o usoara inflamatie pana la implicarea tuturor muschilor ce produc rotatia umarului. Pentru stabilizarea umarului este recomandata intarirea muschilor rotatori externi prin executarea regulata a antrenamentului de echilibrare, respectiv fluturari cu gantere, ridicarea greutatilor cu plecare de la ceafa, ridicari laterale ale ganterelor etc.

B2. Laba piciorului: incredibil dar adevarat. E o adevarata manie in randul populatiei cataratoare. Hai sa ne luam papuci. Dar ce fel de papuci?? Si mai ales ce nr.? Hm, am auzit de la Fane, vecinu de la 3, ca daca vrei sa stai calumea la stanca, si daca vrei cocotz de calitate...tre sa fie cel putin cu trei numere mai mici ! Marfa!!! ...Aiurea... in aceste conditii incepe lungul proces de deformare al labei piciorului, ma refer la sistemul osos, fara sa mai amintesc de kilogramele de bataturi si basicile omniprezente! Nu mai vorbesc de durerea de la stanca, mai ales vara cand piciorul oricum se umfla datorita retentiei de apa in corp, cand soarele bate asa fain pe talpa..deh..neagra! Hm..intrebare: suntem maso??  Unele afectiuni nu mai pot fi vindecate nici dupa interventie chirurgicala. Nu de mult am cumparat o pereche de papuci unui prieten. De la Five.Ten. Nu fac reclama dar sunt singurii care scriu pe ambalaj ca, cumpararea unor papuci mai mici este o prostie si duce la deformarea picioarelor! Deci ...decizia va apartine!

B3. Tendoanele: sunt afectate de Tendinita: o inflamatie a tendoanelor - fascicule fibroase care fixeaza muschii pe oase. Afectiunea provoaca durere si slabiciune la nivelul articulatiilor si afecteaza in general umerii, coatele, genunchii, soldurile, calcaiul si incheietura mainii.

Daca tendinita este severa si provoaca ruperea tendonului, tratamentul chirurgical poate deveni necesar. Dar, in majoritatea cazurilor, tratamentul consta doar in repaus si medicamente care calmeaza durerea si inflamatia cauzate de tendinita. Se recomanda luarea unor masuri pentru a preveni tendinita si pentru a evita consecintele acestei afectiuni -limitarea miscarilor articulatiilor.

In afara de accidentarile si suprasolicitarile prezentate in articol mai exista: afectiuni ale coloanei vertebrale, sindromul outlet la nivelul toracelui, sindromul Kompartement la nivelul musculaturii antebratului, artroza la nivelul incheieturii degetelor, ingrosarea incheieturii degetelor, intarirea muschilor(Myogelosen/Noduri), afectiuni ale ligamentului lateral la nivelul incheieturii degetelor, etc. Am incercat sa prezint pe scurt cele mai des intalnite si cele mai grave. Nu ezitati sa mergeti la doctor. Fiecare oras mare are sectie de medicina sportiva! http://www.medicinasportiva.ro/

Un ultim cuvant inainte de a incheia. Orice tip de durere e un semnal de alarma (mai putin durerile musculare specifice fiecarei activitati sportive). Corpul incearca sa ne avertizeze asupra unei probleme existente la nivelul unui muschi, ligament, tendon. Nu de putine ori am auzit motto-ul: daca doare, trage si mai tare!. Mdam..cam asa e (in cazul durerilor musculare specifice disciplinei sportive respective) dar de celelalte tipuri de dureri trebuie sa tinem cont. Sunt de parere ca un sportiv desavarsit este acela care-si cunoaste foarte bine corpul si care stie sa- si asculte corpul! Cu o asemenea atitudine putem evita foarte multe leziuni. Castigam in primul rand sanatate si apoi timp. Avem un singur corp! Sa avem grija de el !


Site-uri:
1. http://de.wikibooks.org/wiki/Klettern/_Klettertechnik
2. http://www.medicinasportiva.ro/
3. http://www.klettertraining.de/
4. http://www.udini.de/
5. http://www.doctor.info.ro/
6. si multe alte siteuri cu caracter medical si sportiv...

Articol de Annemarie Stangaciu
Preluat de pe roclimbing.net



accidentari escalada


postat de geo_bivuac
la data de 22 March 2012
viziualizat de 4258 ori


Boulder

Escalada

Alpinism tehnic

Catarare pe gheata

Dry tooling

Alpinism de altitudine

Deep water solo

Filtrati dupa genul de catarare
 

postat de geo_bivuac
12
March
2012
Un interviu cu renumitul catarator Oli
2984

postat de jean
09
April
2012
Un mic review despre coarda dinamica BOA
2546

postat de pandora
24
June
2012
In data de 17 iunie 2012 HANS FLORINE si ALEX HONNOLD au stabilit un nou record de viteza pe The Nose din El Cp-Yosemite
2763


Muntii BUCEGI - 52 trasee
Muntii HASMAS - 19 trasee
Muntii POSTAVARU - 15 trasee
Muntii RETEZAT - 8 trasee
Muntii MEHEDINTI - 4 trasee
Muntii CAPATINII - 4 trasee
Muntii METALIFERI - 3 trasee
Muntii TRASCAU - 2 trasee
Muntii LEAOTA - 2 trasee
Muntii GIURGEU - 1 traseu
Muntii VALCAN - 1 traseu
Muntii PARING - 1 traseu

Toate traseele <site map>
Tastati numele traseului (autocomplete) 
Fred Nicole: Deeper

Petzl RocTrip Argentina 2012

Petzl RocTrip - Meteora, Greece

TOATE FILMELE
 
   
16
September
2015

Prima noastră grupă de copii cu deficiențe de vedere, cu care lucrăm deja de doi ani, a mai trecut un prag de maturizare sportivă. După un sezon 2014-2015 plin de demonstrații și participări oficiale la competițiile locale de cățărat, din echipa Climb Again au început să se desprindă, dincolo de rezultatele terapeutice, și câteva vârfuri cu motivație pentru performanță.
8471 postat de geo_bivuac

21
July
2015

Pentru repararea lui va cerem ajutorul, tuturor celor care de-a lungul timpului l-ati utilizat pentru ascensiunile voastre din zona Costila si muntii Bucegi. Doar impreuna vom putea sa ii redam stralucirea, sa il putem utiliza in continuare si sa il lasam generatiilor viitoare.
5585 postat de alien

19
May
2014

Toata lumea viseaza sa mearga in Fisura Albastra sau alte trasee de renume din Romania dar nu face nimic in privinta acestui lucru. eCLIMB.ro te invita la catarat in marii pereti.
14108 postat de geo_bivuac

11
May
2015

Din luna mai 2015 va exista un nou panou de escalada indoor in Romania. Acesta va functiona in Falticeni, judetul Suceava.
5183 postat de alexmanoliu

TOATE STIRILE
   
postat de geo_bivuac
03
July
2017
In partea de sud a masivului Parang, la o altitudine de 600 metri raul Galben a sapaat un defileu cunoscut mai ales pestera Muierilor.
2616

postat de geo_bivuac
25
July
2016
Zonele de catarare sunt prezentate detaliat cu schite si tabele, denumirile zonelor fiind date in functie de caracteristicile locului
8780

postat de alexmanoliu
24
March
2016
O parcurgere de angajament a peretului Lespezi-Caltun
4873

postat de CristianPopescu
20
February
2016
Aflat in Peretele Urias, traseul Memorial Jenci Bacsi este unul dintre cele mai frumoase trasee din Cheile Turzii.
4056

TOATE TOPOURILE
 
CONTACT

UTILIZATOR NOU

RECUPERARE PAROLA
Varful Omu
14-11-2018 ora 05:00Temperatură: -1.8 ºC
Vânt: 7.7 m/s, directia : NV
Nebulozitate: cer senin
Presiune: 755.2 mb, in scadere
Umezeală relativă: 78%
   
Clasament Escalada
11 390 - D Rosca
11 175 - G Stancescu
9 220 - O Alexandru
Clasament Bouldering
8 550 - O Alexandru
6 450 - V Cretu
5 447 - P Lucian
   
Ultimele trasee parcurse
 7c+ - D Rosca
 8a - M Ionel (f)
 8a - O Alexandru
 7a - V Aldea (f)
 8b - V Ene